תחילת מסע של פרידות והסתגלות, למרות שנותר עוד חודש שלם עד תחילת שנת הלימודים, ישנם מספר צעדים שנוכל להתחיל בהם כבר עתה, כחלק מההכנה לקראת ההסתגלות לשנה הקרובה. עדית רונן סתר, יועצת חינוכית ומדריכת הורים, "זוגיות והורות" |
|
תחילת מסע של פרידות והסתגלות
עדית רונן-סתר, יועצת זוגית ומשפחתית, יועצת חינוכית ומדריכת הורים. בעלת קליניקה פרטית לייעוץ להורים ולמשפחות.
הקיץ והחופש בעיצומם, הילדים בשגרת חופש, שהיא בדרך כלל שונה משגרת השנה. גם אנו רואים אותם ומבלים איתם בתדירות אחרת ובאופן אחר. למרות שנותר עוד חודש שלם עד תחילת שנת הלימודים, ישנם מספר צעדים שנוכל להתחיל בהם כבר עתה, כחלק מההכנה לקראת ההסתגלות לשנה הקרובה. כך, נוכל לאפשר לילדים לעבור תהליך בו מחשבה ורגש מופעלים על מנת לעבד ולהתכונן מראש, למעברים ושינויים בתחילת השנה. באופן כללי, כשיש בפנינו שינוי צפוי, התכוננות לשינוי תאפשר הסתגלות טובה יותר. ראשית, מספר נקודות למחשבה עבורנו, ההורים: חשוב להכיר בכך שילדים עוברים תהליך של הסתגלות למסגרת ופרידה מחודשת מהבית, בין אם מדובר במסגרת חדשה ובין אם מדובר בהמשך מסגרת קודמת/גננת או צוות חינוכי קודם. לעתים, נראה להורים כי מסגרת חדשה היא הפרמטר הקובע, אם ההסתגלות תהיה קשה או לא. עם זאת, זה לא הפרמטר היחיד ולעתים הוא עלול להטעות. דוגמה לכך היא מצב שנראה "הפוך", בו ילד אחד במשפחה יתקשה במעבר לשנה החדשה, אף על פי שהוא זה שנשאר באותה מסגרת גן, ואחיו העובר מסגרת ונכנס לבית הספר, עובר את התקופה ללא קושי. פרמטרים נוספים משפיעים על ההסתגלות, כמו אופיו ואישיותו של ילדנו, סגנון התמודדותו עם שינויים, יכולתנו כהורים לרכך את המעבר על אלה עוד נרחיב בשבועות הקרובים. וכמה צעדים עם הילדים:
א. מבחינה מעשית, נזכיר עובדות שהולכות להתממש (דוגמאות: "שנה הבאה את זוכרת שנעבור לגן דוכיפת, שם נכיר גננת חדשה, נעבור יחד עם מאיה ויאיר"..."איזה כיף שנמשיך גם שנה הבאה בגן חוה... חלק מהילדים ימשיכו לכיתה א' ולא יהיו איתנו, כמו יובל, אבל חלק ישארו, כמו יערה ועדן"... "עכשיו, כשסיימנו כיתה ב' ואתה עולה לכיתה ג', מחליפים מחנכות, ולכן נפרדנו מדלית. מעניין מי תהיה המחנכת של הכיתה..."). ב. מבחינה רגשית, הדיאלוג מעט מורכב יותר: · ננסה לגשש מהן התחושות והמחשבות של הילדים לגבי המעבר, · מהם היתרונות והחסרונות בו (מנקודת מבטם) · ומהם דרכי התמודדות שנוכל לגייס לעצמנו
דוגמא להתמודדות רגשית עם המעבר, בשיחה עם הילד העובר לגן חדש עם חבריו: "וכשאתה חושב על מה שדיברנו, על המעבר לגן דוכיפת, מה אתה מרגיש? (אם מתקשה, לעזור עם דוגמאות של רגשות). כשאתה חושב על זה שהגן יהיה ברחוב אחר, שתחכה שם גננת אחרת, שאותה נפגוש בקרוב, אילו מחשבות עוברות לך בראש? מה הדבר הטוב, שאפשר לחשוב על הגן החדש? (אם מתקשה, כדאי לתת לו רעיונות שמאיה ויאיר איתך ותוכלו לשחק הרבה יחד, שהגן קרוב הביתה ובדרך נוכל לפעמים לעצור במכולת... וכו'... ומה קצת קשה במעבר לגן החדש? (שמכירים רק חלק מהילדים, שהגננת חדשה ועוד לא יודעים מהם החוקים בגן, מהם השירים, איזה אוכל וכו'). מה היה עוזר לנו בימים הראשונים בגן? (בובה, חוברת שאוהב/ת, מכתב מאמא ואבא וכו') למרות הקושי להעלות חסרונות במעבר, ורצוננו לעודד את ילדנו ולהגיש את מקומות החוזק, חשוב לתת גם לחלקים האלה מקום וביטוי, מכיוון שהם כן קיימים אצל ילדנו גם אם לא נציין אותם, וככל שהוא יבטא גם את חששותיו, כך הוא יוכל לפרוק מתח. שיחות מעין אלה נהיות יותר מוחשיות ככל שמתקרבים לשנת הלימודים. אך השלבים המתוארים כאן אינם מתקיימים בשיחה אחת אלא בתהליך שאנו עוברים עם ילדנו. בקרוב, תחל סדנה בת 4 מפגשים בנושא פרידה והסתגלות, עבור הורים לילדים בני 3-8. מדובר בסדנה מצומצמת, עם מספר משתתפים מועט, ומיועדת להורים המעוניינים לקבל תמיכה וייעוץ, בשלבי ההסתגלות של הילדים ושל הבית למעברים בתחילת השנה. הסדנה תתקיים אצלי בקליניקה (רח' אבא הלל 107, רמת גן) בערב, מפגש אחד באוגוסט ושלושה מפגשים בספטמבר, בהם אנו נמצא את הדרכים לסייע לילדנו ולהכיל זאת בעצמנו... מועדי הסדנה: 24.8.2011, 4.9.2011, 11.9.2011, 18.9.2011, בין השעות 21:00 22:15 להרשמה, יש לשלוח מייל לכתובת idit@zugiut-horut.co.il עד לתאריך 14.8.2011.
עדית רונן-סתר, בעלת קליניקה להדרכת הורים, ייעוץ זוגי ומשפחתי, כותבת את ספרי "מתן הסקרן" לילדים, הנמכרים בחנויות הספרים (הוצאת רימונים).
לכתבות נוספות באדיבות המומחים של מועדון אמא, בנושא חינוך אודות "זוגיות הורות", עידית רונן סתר: 052-3364944 | אבא הלל 107, רמת גן | פייסבוק | אתר
|
להטבה של "זוגיות והורות", עידית רונן סתר לחברות מועדון אמא 50% הנחה לפגישת ייעוץ ראשונה |