הכתבות שלנו

הילדים משתעממים בבית ספר? אתם יכולים לשים לזה סוף ממש כאן ועכשיו

 

כמה פעמים מצאתם את עצמכם מתחננים בפני הילדים להכין שיעורי בית? כמה טריקים שלפתם מהשרוול כדי לגרום להם להעלות את הציונים בעוד כמה נקודות? ובכן יש דרך להדליק להם את הניצוץ בעיניים ולהפוך את המציאות כך שהם יתחננו בפניכם. זה אמיתי לגמרי.

 

שיעור חשבון הוא "חובה", שיעורי בית הם "מטלה" ובית הספר הוא בעיקר מקום מפגש עם החברים לאכול פיתה עם שוקולד בהפסקה. אלה הן רק כמה מההבניות והתפיסות המוטעות שרווחות בקרב כולנו.

 

בואו ניקח אתכם ליום בחיי הילדים שלכם, לשיעור חשבון שאולי כבר שכחתם... 

לוח הכפל.

אם תגידו את צירוף המילים הללו באוזניהם של ילדים רבים תקבלו לעתים קרובות תגובה רפלקסולוגית של בחילה, במקרה הגרוע חרדה ובמקרה הפחות גרוע שיעמום בליווי פיהוק.  

את לוח הכפל מתחילים ללמד בבתי הספר בדרך כלל בסביבות כיתה ג׳. התלמידים מקבלים טבלה של עשר עמודות על עשר שורות מלאות במספרים והם נדרשים לדעת את כל הטבלה היפיפייה והמדושנת הזו... בעל פה. 

 

שינון זוהי משימה לא פשוטה עבור ילדים בני 8. בעיקר כשהם מוסחים ממיינדקראפט, טיק טוק ושלל הנסיכות והאבירים של דיסני וכנגד אטרקציות אלה מושכות העין, הם מתבקשים להתיישב עכשיו לשנן ולכתוב שלושים פעם את הכפולות של שתיים במחברת מדי יום. בואו נודה בזה- זה משעמם, זה מתסכל, זה לוקח נצח ולא באמת מועיל. הם אולי יזכרו את זה למשך יומיים כי זה לא באמת נטמע.

 

אז יש את אלה שמגדילים ראש ומוצאים דרכים יצירתיות. גם מורים וגם הורים. כולנו מכירים את ערכות הלמידה וערכות לוח הכפל ומשחקי הקופסא החינוכיים. אלה בדרך כלל צועקים את אותן תפיסות שגויות שתיארנו קודם- "מטלה", "חובה", "למידה", הילדים מזהים את זה וכך אותן ערכות מוצאות את דרכן למדף הספרייה הישן והמאובק ולעולם כנראה לא יצאו משם.

 

זה אולי נשמע לכם כמו ״עוד נושא״ בלימודים. אבל לא. מבלי לדעת את לוח הכפל בע״פ הם לא יכולים אח״כ להתקדם לחילוק וכפל ארוך. הם לא יכולים לצמצם ולהרחיב שברים כך שגם הנושא הזה ירד לטמיון. הם אפילו לא יכולים לפתור תרגילים בהנדסה כי אלה כבר כוללים כפולות של זויות וצלעות וכו׳ ובקיצור ולמעשה הם לא יכולים להתקדם לשום נושא בלי המשבצת החסרה הזאת. חשבון זה פירמידה. איבדת נושא אחד- הלכו יתר הלבנים. 

ואלה שכן מתקדמים מבלי לדעת ומדלגים על המשבצת הזאת פשוט נאבקים. שיעור חשבון הופך למאבק וסיוט מתמשך. ואז מגיעה לה המפלצת הגדולה והאימתנית שנקראת חוסר ביטחון . אולי אני לא חכמה מספיק? אולי אין לי ראייה מרחבית? אולי אני לא ריאלי אני הומאני? אולי אני לא טוב במספרים. איזה גאון ניב מהכיתה שלי הוא סיים את המבחן בחצי שעה. איך הוא פתר את זה?!

 

שטויות. ניב מהכיתה פשוט יודע את לוח הכפל בע״פ ומה שלקח לך שעתיים לפתור הוא עשה בחצי שעה. זה הכל! 

 

אז למה זה קורה? 

תחשבו איזה כיף זה להוריד בשישי בצהריים מתכון חדש מהאינטרנט, להכין אותו, להצליח ולגלות שהוא מעדן יוצא דופן? 

יפה. עכשיו תתארו לכם שהייתם מתבקשים ללמוד מתכונים ולשנן אותם מבלי להכין. ככה סתם. פשוט ללמוד אותם בע"פ. סיוט נכון? 

אז מה ההבדל? 

כשיש יעד ומטרה, כשהלמידה היא כלי להשגת המטרה- הכל נראה אחרת. זה כיף! זה מרגש! אנחנו בכלל לא קוראים לזה למידה או שינון. אנחנו פשוט עושים את זה על הדרך כי אנחנו רוצים להגיע אל היעד. יש לנו מוטיבציה לדעת.  

 

אז מה אם לוח הכפל, הטבלה האימתנית הזו, היתה למעשה מפת קוד סודית שבעזרתה אנחנו יכולים לפצח קודים של תיבות אוצר נעולות ולמצוא את אבני הקסם הנדירות? 

 

זה בדיוק מה שעשתה Codes Card Games ("קודים משחקי קלפים") הצעירה. היא החלה לפתח משחקים שהם קודם כל... כיף! הם מסקרנים את הילדים (וגם את המבוגרים חשוב לציין) ורוצים לשחק בהם כי זה פשוט מהנה! והלמידה, הערך המוסף, הוא מה שנקרא "על הדרך". הוא רק כלי להשגת המטרה.

 

באנר קוד

 

ככה למשל במשחק הראשון ששחררו ממש בחודשים האחרונים- "קודים האי האבוד"- לשחקנים מטרה אחת- להשיג ראשונים 8 אבני קסם נדירות. האבנים הללו מסתתרות בתיבות אוצר על אי בודד. השחקנים צריכים להתמודד עם רוחות רפאים, פיראטים זועמים, עגבניות רקובות ועוד כל מיני הפתעות קורעות מצחוק. יש אינספור אסטרטגיות במשחק, יש אקשן מתח ואדרנלין. הילדים רוצים לשחק במשחק- הם ממש מתחננים!  

רק פרט קטנטנן ככה על הדרך. במהלך המשחק, כדי לפתוח תיבת אוצר, השחקנים נדרשים לפצח קוד סודי. נחשו מה הקוד? מכפלות. ככה הילדים מבלי לשים לב... משננים את לוח הכפל תוך כדי משחק!

בחפיסה מקבלים 2 מפות קוד סודי. מפות שנראות כמו מפת מטמון מסתורית. זה קורע מצחוק לראות איך לפתע הילדים שלפני רגע נרדמו על הטבלה הזו, תופסים את מפת הקוד הסודי ומשתוקקים לדעת את הכפולה של 7 ו-4.

למה פתאום אתם שואלים? כי רק בעזרתה הם יוכלו להשיג את אבני הקסם הנדירות ולנצח את המשחק! פתאום זה בכלל לא עניין! לכפולות הללו יש ייעוד. יש תכלית. אלה לא סתם מספרים. כמו בחיים האמיתיים. הרי אנחנו לא לומדים סתם חשבון. מתמטיקה היא החיים. בעזרתה אנחנו עושים כל כך הרבה פעולות יומיומיות ומהנדסים חלליות שמגיעות אל החלל. רק שהילדים שלכם עדין לא מחשבים משכנתאות ובודקים את חשבונות המכולת. הם מעדיפים כרגע להתעסק בפיראטים, אבני קסם נדירות ואיים אבודים. אז למה לא לעשות את זה בדרך שלהם? ???? 

 

אם החלטתם לנסות חשוב מאוד להקפיד. אל תזכירו את המילים "לוח הכפל", "חשבון". אין צורך! אנחנו על האי האבוד והמטרה שלנו היא רק להשיג את אבני הקסם.... את מה שצריך לעשות בדרך- הם כבר יעשו לבד.  

 

בואו לראות את הילדים ממליצים >>

 

x
x