רכבים בטוחים - מה חשוב לוודא שיש ברכב שלכם?
זה אף פעם לא רעיון טוב לחכות זמן רב מדי לפני שרוכשים אוטו חדש. להיתקע עם אוטו ישן משמעותו ביקורים תכופים במוסך, תשלומי ביטוח גבוהים, נסיעה לא בטוחה וירידת ערך מוחלטת, שמרחיקה את האפשרות לרכוש אוטו חדש בטרייד אין. כשמחליטים לרכוש רכב חדש, צריך לוודא שהוא מתאים לאורח החיים הנוכחי. לפעמים ההבדל בין האוטו של עכשיו והאוטו של לפני שלוש שנים הוא תהומי: עכשיו צריך מקום לעגלה בבגאז', או עכשיו צריך אוטו עם מקום רחב מאחור לשני כסאות תינוק, אולי עכשיו בניגוד לקודם אפשר להסתפק דווקא באוטו קטן יותר כי לבת הגדולה כבר יש אוטו משלה. יש הרבה מרכיבים שצריכים לעזור לנו להחליט על סוג הרכב, אבל מה שהכי חשוב מכולם זה – אלו אבזרי בטיחות יש באוטו, שישמרו על המשפחה שלנו?
כמות כריות האוויר
בכל מכונית יש כרית אוויר המחויבת לפי החוק בצד הנהג. האם גם לילדים שלכם, בכיסאות שלהם מאחור, יש כרית אוויר? אתם צריכים לבדוק את זה. הכריות חשובות מאין כמותן, מאחר והן מגינות במקרה של תאונה, ומהוות מעין קיר רך בין הגוף והפנים שלנו ובין שמשות הרכב, שלד האוטו, הדלתות ועוד. המטרה היא כרית בטיחות לכל נוסע באוטו, כולל כריות צד. אם יש לכם תינוק והכסא שלו מולבש מקדימה, כמובן שעליכם לנטרל את כרית האוויר בצד זה.
חגורות לא לשם קישוט
במכונית יד שנייה יש כמעט תמיד בעיה של חגורות בטיחות. הן או לא נסגרות, או קרועות, או נסגרות אבל רק בצורה של חניקה לא נעימה. הסיבות הן כמעט תמיד אנושיות ולא טכניות (אנחנו אשמים, ולא סוג הרכב): כשאוכלים חטיפים במושב האחורי, הפירורים נושרים לתוך מנגנון סגירת החגורה ומקלקלים אותו. גם אבק וחול יוצרים את הבעיה הזו, שגורמת לכך שהחגורה לא נסגרת עד הסוף. אם אתם רוכשים רכב עם בעיה בחגורות וודאו שיש לכם דרך לא יקרה לתקן אותן, אחרת – וותרו. אל תסכנו את חיי הילדים שלכם. אם החגורות תקינות, אתם חייבים לוודא שהן נחגרות באופן סביר ולא חונקות או מציקות, כי הילדים עלולים לשחרר אותן באמצע הנסיעה, ואם אין לכם חיישנים שמתריעים על כך – אתם לא תדעו.
מראות פנימיות, מראות מגדילות
מראה פנימית מאפשרת לכם לראות מה מצב הילדים, ומראה מגדילה שמרכיבים על המראה הקדמית הרגילה, שתאפשר לכם לראות מה קורה מאחורי האוטו שלכם בטווח גדול יותר ממה שמאפשרת המראה הסטנדרטית שמגיעה עם האוטו.
מערכת בטיחות והתרעה:
מערכת חכמה שמטרתה להתריע בכל פעם שהיא מזהה סכנה מתקרבת. למשל, אם האוטו נודד בין נתיב לנתיב ללא איתות, המערכת מגיבה בצפצוף, אם היא מזהה קרבה מסוכנת בנסיעה ברוורס היא מתריעה, ואם היא מזהה עובר אורח קרוב היא מצווחת בקול גדול, מה שמציל בוודאות את חייהם של הרבה הולכי רגל בלילה, כשאי אפשר לראות אותם כמעט (במיוחד ילדים שקופצים לכביש, חמושים בצעצוע כזה או אחר על גלגלים). גם אי שמירת מרחק מייצר הרתעה וצפצוף, שגורמים לנהג להאט באופן מיידי.
מערכת הגנה אוטונומית:
מערכת שמתחילה להיכנס למכוניות יותר ויותר. מקובלת מאד בחו"ל, בארץ פחות כי עדיין מחירה יחסית יקר. המערכת הזו יודעת לעצור את הרכב בזמן נסיעה במהירות גבוהה ובסמיכות גדולה מדי לרכב אחר. במצב כזה היא פשוט מפעילה את הבלמים. בנוסף, היא יודעת להסיט את ההגה אם היא מרגישה שהנהג נרדם או לא מבחין שצפויה לו סכנה באם לא יזיז את ההגה. המערכת גם יודעת לשנות בעצמה בין אורות רגילים וגבוהים ולהיפך, ועוד. מאד מזכיר את הסרטים העתידניים שמציגים מכוניות שנוסעות לבד, בזמן שהנה מתרווח לאחור, קורא עיתון ולוגם קפה. לשם תעשיית הרכב הולכת, ואגב, המערכת הזו מותקנת כבר עכשיו במכוניות שאינן יקרות ודווקא מיועדות לצעירים, כמו קיה פיקנטו למשל. העובדה שהמערכות בטיחות לא זולות במיוחד מתאזנת מול העובדה שהן מקנות הנחות משמעותיות בביטוח חובה רכב. בעיקרון, כל אביזר בטיחות מזכה את בעל הרכב בזיכוי כספי מסוים מהביטוח: המערכות האלה באמת מונעות תאונות דרכים והתנגשויות בדברים (ובאנשים) – מה שמשתלם לכולם. אגב, הצעת חוק של שר התחבורה ישראל כץ מציעה שכל בעל רכב שיתקין מערכת בטיחות ברכבו יקבל כסף מהמדינה – עד 2,500 שקלים - לפעמים יותר מעלות המערכת עצמה!