הכתבות שלנו

איך לצלוח את המעבר בין הגן לכיתה א'

אחד המעברים המשמעותיים הוא המעבר מהגן לבית הספר. הילד חווה לראשונה שיפוט והערכה רשמיים מצד החברה והוא נדרש לעמוד בסטנדרטים קשיחים עם מסגרת פחות מחבקת ויותר דורשת. מקום ההורים בהסתגלות לכיתה א' חשוב מאוד הן בהכנתו למעבר ובמסרים שהם משדרים לו על החוויה שהוא עומד לעבור.

 

אז כיצד ניתן להקל על המעבר בין הגן לכיתה א'?

חשוב לזכור שכל שינוי, ובמיוחד כשמדובר בשינוי מהותי מסוג זה, דורש תקופת הסתגלות שמתחיל עוד בזמן שנתו האחרונה בגן. לפיכך יש לאפשר לילד כמו גם להוריו, את המקום החושש ולהבין שכל תקופת הסתגלות לוקחת זמן ואין טעם להאיץ בתהליכים. על ההורים ועל אנשי המקצוע מוטלת האחריות להפגין חוסן ולחזק את הילד בתקופתו הקשה ובינתיים להניח בצד את כל הדרישות שמביאות עמן גם הרבה לחץ.     

חשוב לשים לב שהדגש העיקרי לא מופנה רק על דברים "אקדמיים" כדוגמת הכרת מספרים ואותיות וכן דגש על המוטוריקה העדינה אלא גם אל הבשלות הרגשית, שזהו דווקא אחד המאפיינים החשובים למוכנות לכיתה א'. בדיוק כמונו ההורים, ילד לא יהיה פנוי ללמידות חדשות טרם למד את סביבתו, הכיר את חוקי ההתנהגות המצופים ממנו במסגרת ומרגיש מספיק בטוח לפעול בה. לכן צריך לשים דגש ולחזק גם את התחום הזה לצד מתן משימות קונקרטיות.

 

המעבר מגן לבית ספר

 

טיפים חשובים להקלה על המעבר בין הגן לכיתה א':

  • עזרו לילד להרגיש שהוא בטוח לפעול. הביטחון שהצוות החינוכי והוריו מפגינים כלפיו בסופו של דבר יוטמעו בו ויהפכו להיות "קול" פנימי. חזקו והעצימו אותו על הצדדים החיוביים שבו ולא על מה שהייתם רוצים שהוא יהיה והדגישו אותם.
  • הסבירו לילד  את השינוי והראו לו באופן מוחשי במה השינוי כרוך.    
  • הרבה מן המסגרות מציעות ימי קליטה שבמהלכם הילד והוריו מכירים את המורה ואת סביבת בית הספר. זהו יום חשוב מאוד אל תוותרו עליו ואם צריך, דרשו אותו. ברגע שהסביבה תהיה מוכרת ואתם וכמובן גם ילדכם תראו פרצוף חביב לנגד עיניהם, על אף שהוא אינו מוכר, כבר רמות החרדה והלחץ לקראת השינוי ירדו. בפגישה מסוג זה ניתן לשאול את כל השאלות על מנת באמת להפיג את החשש ושוב לזכור שבבוא העת דברים יראו פחות נוראיים ושכל שינוי דורש זמן הסתגלות.
  • קבוצות הכנה לכיתה א' או אפילו זמן למידה בבית עשוי מאוד לסייע למוכנות ולבשלות מבחינת הדרישות. 
  • להרגיל את הילד לתנאים דומים לאלו בבית הספר, להושיבו ליד שולחן, להרגילו להשתמש בקלמר שיכיל צבעים, עפרונות, מחדד ומחק וכן מחברת. שימו לב שהדגש הוא שיגיע מוכן וכך יחוש בטחון ברגעים שידרשו ממנו לבצע משימות מסוג זה. יש להעניק לילד משימות שהולמות את רמתו, מאתגרות ובסיומן הוא ירגיש תחושת יכולת ומוטיבציה. משמע, לא משהו קשה מדי שצריך סיוע ממבוגר באופן תמידי אך מנגד לא משימה קלה שאינה הולמת את רמתו הקוגניטיבית. 
  • לא לוותר על המשחק! ילדכם עדיין ילד ולכן הוא עודנו לומד את העולם באמצעות משחק.
  • ניתן לשלב אלמנטים רבים של חשבון, פתרון בעיות וויסות התנהגות דרך משחק ולאפשר לילדכם להישאר במקום "המשחקי" בו הוא חש בטוח ושמח.

זכרו, שככל שנכין אותם למעבר הקרב, כך יהיה להם יותר קל להסתגל. אך קחו בחשבון, כמובן, שעדיין יהיו קשיי הסתגלות וחשוב מאוד שתהיו שם בשבילו, תתמכו בו ותלוו אותו בדרכו החדשה.
בהצלחה!

x
x