הכתבות שלנו

כתבה, זוחלים וקוראים. הקניית הרגלי קריאה לפעוטות

 

צפרא ספרי ילדיםזוחלים וקוראים, הקניית הרגלי קריאה לפעוטות

הקראת סיפור בגיל הרך הינה תמיד מקור לאינטראקציה. הספר מהווה אמצעי לשיחה, לתקשורת, שמאפשרת לפעוט להביע את עצמו ולנו, ההורים, להבין אותו. הסדרה "חפש אותי", שכתבה ואיירה שולמית צרפתי, טובה למטרות אלו, של ראשית קריאה ביחד. הספרים אינם מבוססים על עלילה מתמשכת, שיש לעקוב אחריה, וכך הפעוט וההורה אינם מחויבים לרצף לוגי קבוע מראש. למעשה, הפעוט הוא הקובע את הרצף על ידי הצבעה על פריט זה או אחר (פעולה שמאפשרת הצצה לעולמו הפנימי שבדרך כלל נסתר מעינינו: להעדפותיו, לבחירות שלו, לדברים שהוא אוהב ולדברים מהם הוא מתעלם). בסופו של דבר, בכל סצנה כזאת הפעוט בעצם ממציא סיפור משל עצמו.
רפאלה צרפתי, סופרת ומאיירת, הוצאת צפרא

 

 

נוגה ואני יושבות על הרצפה וקוראות סיפור ביחד. נוגה הופכת את הדפים, מחפשת עמוד מסוים, מצביעה על הכלב שבתמונה ואז מצביעה על החלון. "נכון", אני מאשרת, "לפני כמה דקות ראינו כלב דרך החלון". נוגה מחייכת בסיפוק ובגאווה. היא רצתה לספר לי משהו, להגיד לי ש"היא יודעת" ו"היא זוכרת", אך עבור פעוטה בת 15 חודשים, שאין עדיין ברשותה אוצר מילים עשיר, המשימה אינה פשוטה. ואולם נוגה מצאה לה ערוץ תקשורת חלופי. בספרים שלה היא מוצאת הכל. כלי בית מוכרים, חיות שאת קולותיהם היא יודעת לחקות, חיות שהיא לא ראתה מעולם, כלי תחבורה שונים ומשונים ועוד. היא שולטת לגמרי בארסנל הספרים שעומד לרשותה. מוציאה ספרים מהמדף, חלק היא מחזירה, חלק פותחת ואז סוגרת, בוחרת, בוררת מתוך המלאי, יודעת מה נמצא איפה.


הכל ממופה: יש ספרים שהיא אוהבת וכאלה שלא יזכו לעולם להרגיש את מגע אצבעותיה המדפדפות. הנה, ספר בר-מזל אחד זכה להיבחר. היא מושיטה לי אותו בשביעות רצון שקביעה בלתי-מתפשרת בצידה: "עכשיו תקריאי לי אַתּ".


לכאורה, אני זו שממלאת את התפקיד הכנוע של "המקריאה", אך נוגה היא משתתפת פעילה ודרוכה, שמכתיבה את המתרחש לא פחות ממני. היא לא נחה לרגע. מדפדפת, מצביעה, מבצעת תנועות ידיים, צלילים וכל מה שמתבקש מתוך הסיטואציה המסופרת והמאויירת.


הקראת סיפור בגיל הרך הינה תמיד מקור לאינטראקציה. הספר מהווה אמצעי לשיחה, לתקשורת דו-צדדית שמאפשרת לפעוט להביע את עצמו ולנו, ההורים, להבין אותו. הסדרה "חפש אותי", שכתבה ואיירה שולמית צרפתי, טובה למטרות אלו, של ראשית אינטראקציה, ראשית קריאה ביחד. הספרים אינם מבוססים על עלילה מתמשכת, שיש לעקוב אחריה, וכך הפעוט וההורה אינם מחויבים לרצף לוגי קבוע מראש. למעשה, הפעוט הוא זה שקובע את הרצף על ידי הצבעה על פריט זה או אחר (פעולה שמאפשרת הצצה לעולמו הפנימי שבדרך כלל נסתר מעינינו: להעדפותיו, לבחירות שלו, לדברים שהוא אוהב ולדברים מהם הוא מתעלם). בסופו של דבר, בכל סצנה כזאת הפעוט בעצם ממציא סיפור משל עצמו.


ההורה יכול להדגיש את המצבים השונים בהם נתונים האובייקטים ולספר סביבם סיפור קצר. כמו כן, ההורה יכול להוסיף תכנים למה שקורה בסצנה: להזכיר שמות של צבעים, לספור (למשל את הארנבות בכפר), להזכיר לילד חוויה דומה שעברו, או סיטואציות דומות בחיי היומיום של הילד (כמו לעשות אמבטיה) וכך להפוך את הספר לאישי יותר.


נוגה מדפדפת במיומנות בספר "חפש אותי בבית" ושמחה למצוא את העמוד עם הבובה הישנה והבובה הערה. היא כבר יודעת להגיד "בובה". היא מצביעה על הבובה ואז מניחה את האצבע על שפתיה ולוחשת לי "שששש...." ואני משלימה "שששש.... הבובה הלכה לישון".



לכתבות נוספות בנושא ספרי ילדים, הקניית הרגלי קריאה לפעוטות
צפרא היא הוצאת ספרים משפחתית המהווה בית חם, יצירתי ומקורי לכל אוהבי הקריאה. הספרים של צפרא מלווים ילדים החל מצעדיהם הראשונים בעולם דרך שלבי ההתפתחות השונים.
צפרא בוחרת את מיטב הסופרים והמאיירים בישראל כדי להעניק חווית קריאה עשירה ולטפח בילדים את אהבת הספר.

03-5340323 | מייל | אתר צפרא


 

להטבה של צפרא הוצאת ספרים לחברות מועדון אמא

צפרא, ספרי ילדים
x
x