מעקב אחר התפתחות תינוקות
מעקב אחר התפתחותו של הילד מגיל לידה מיועד לאבחן בעיות או עיכובים בהתפתחותו. לדבר חשיבות גדולה במיוחד לאור העובדה שהתפתחותו של הילד בנויה מרצף של שלבים וכל שלב מהווה בסיס לשלב שבא אחריו. למרות שמרבית הילדים מתפתחים בהתאם לנורמות המצופות, אצל חלקם מתגלים עיכובים בהתפתחות, שתוצאותיהם עלולים לבוא לידי ביטוי שנים מאוחרות. מסיבה זו, חשוב לאתר בעיות אילו מוקדם ככל הניתן, לאבחן אותן ולערב איש מקצוע כדי לתקנן. חשוב לקיים מעקב התפתחותי לאורך זמן מאחר וישנן בעיות שעשויות להופיע בשלבים מאוחרים יותר של ההתפתחות במסגרת הגן או בתחילת הלימודים בבית הספר. להלן שלבי ההתפתחות נורמטיביים של הילדים מגיל לידה ועד גיל 5:
בחודשים הראשונים לחייו, שרירי התינוק יחסית מכווצים והם ילכו ויתרפו באופן הדרגתי, כך שיהיו גמישים יותר. במהרה התינוק יתחיל להגיב למה שנעשה סביבו ולבצע תנועות רצוניות. בגילאי חודשיים עד שלושה חודשים, הוא יניע את ראשו לצדדים בחופשיות יותר וירים עצמו על אמותיו.
בגיל שלושה עד שישה חודשים הוא יפתח מיומנות נגיעה - התהפכות - זחילה וילמד להיעמד על ארבע לקראת זחילה.
בגילאי שישה עד תשעה חודשים, התינוק נמצא בתזוזה מתמדת. הוא מרבה להתהפך ולבצע סיבובים לכיוונים שונים, גם סביב עצמו. הוא נעמד על ארבע, זוחל ויכול לשלוט באחיזתו. חלק מהתינוקות מסוגלים לשבת בשלב זה.
התקופה בה התינוק בגיל תשעה חודשים עד שנהמאופיינת כתקופת הישיבה - עמידה - הליכה. הוא לומד להיעמד על ידי הישענות על רהיטים וחפצים שונים ואחר כך נעמד בכוחות עצמו. לאחר מכן ינסה ללכת לאורך אותו רהיט ובשלב מתקדם יותר- ינסה באופן הדרגתי להתנתק ולעמוד בכוחות עצמו. בהתחלה זה יהיה למספר שניות וישתפר לאורך הזמן. מבחינת התפתחות השפה, עד גיל שנה, התינוק לרוב מזהה צלילים שונים ומקשר בין הצליל לחפץ.
התפתחות פעוטות מגיל שנה עד שלוש
הפעוט מגיל שנה עד שנה וחצי מתחיל ללכת עם עזרה ובהמשך לבד. הוא לומד כיצד לשתות מכוס ומתחיל לומר את מילותיו הראשונות כמו מילים כמו "אבא", "אמא", "די", "את זה". מגיל שנה וחצי עד שנתיים, הוא מפתח מיומנות לאכול עם כפית. זה הזמן שבו גם כל שיניו כבר יצאו זה מכבר ומומלץ לקחת אותו לראשונה לרופא שיניים כדי לוודא שהתפתחות הלסת ויציאת השיניים תקינה. הפעוט גם הולך באופן עצמאי בביטחון בכוחות עצמו. הוא מצליח לעלות על מדרגות באמצעות זחילה עם הידיים, מרכיב משפטים משתי מילים ואוצר המילים שלו נעשה עשיר יותר ויותר. הוא יכול לחשוב, לדמיין וליצור.
בשלב זה הוא רץ ביותר ביטחון ומשתמש במשפטים שמורכבים משלוש מילים ויותר. הוא מגיע לכל מקום, מונע על ידי סקרנות רבה. בגיל שנתיים עד שלוש הוא ניחן בדמיון מפותח, יכולת ריכוז וביטוי עצמי. הוא מסוגל לרכב על תלת אופן, לעלות ולרדת במדרגות תוך החלפת רגליים, לדלג, לטפס בקלות בגן השעשועים על סולם ולשחק באופן חופשי במתקנים. מבחינת מוטוריקה עדינה הוא מצליח לגזור במספריים, מחזיק עפרון או צבע בקלות. הוא מדבר באופן שוטף ומורכב ומתחיל לשחק במשחקי דמיון. זהו השלב בו הוא מפתח כישורים חברתיים משמעותיים.
התפתחות ילדים בגיל שלוש עד חמש
גיל שלוש עד חמש מאופיין בעצמאות הילד. מבחינת התפתחות השפה, הוא מסוגל לחבר משפט מורכב ומכיר מילות יחס והפכים. בשלב זה חלק מהילדים עוברים שלב של "גמגום" בגלל חוסר התאמה בין החשיבה ליכולת ההתבטאות.
מבחינת התפתחות השפה, בגיל זה הילד כבר מדבר בצורה שוטפת וברורה. תתכן תופעה נורמאלית בה הוא מתרגש חוזר על אותה מילה פעמים רבות לפני המעבר למילה הבאה, או שחוזר על ההברה הראשונה במילה כמה פעמים. מבחינה מוטורית הילד ניחן כבר במיומנויות מושלמות. הוא מסוגל לקפוץ על רגל אחת, אוחז בשליטה טובה בצבעים ובעפרונות, מצייר ויתכן שיודע לכתוב את שמו. בתקופה זו הוא הופך לבעל כישורים חברתיים בולטים, מתיידד עם ילדים אחרים, נהנה לשחק במשחקי "כאילו" ואוהב להתחפש.
המאמר בחסות מדארט
|