הכתבות שלנו

התפתחות התינוק בשנה הראשונה לחייו

 
 

שלבי התפתחות התינוק

 
הורים צריכים לזכור שתינוקות מתפתחים בקצב שונה, כך שאם התינוק לא הגיע לאחת או יותר מאבני הדרך ההתפתחותיות, אין זה אומר שמשהו לא בסדר איתו. הוא יפתח כנראה מיומנויות אלו בחודשים הקרובים.

אם ההורים עדיין מודאגים, ניתן להתייעץ עם רופא הילדים. העיכוב עלול להצביע על בעיה, אך סביר יותר להניח שהעיכוב יתברר כנורמאלי עבור התינוק. פגים מגיעים בדרך כלל לאבני דרך התפתחותיות מאוחר יותר מתינוקות בני גילם.
 
 

התפתחות התינוק לפי חודשים


בחודש הראשון

  • התינוק יכול להרים את ראשו לרגע
  • מפנה את הראש מצד לצד בשכיבה על הגב
  • מסוגל לקמץ אגרופים ורפלקס האחיזה שלו חזק
  • נראה שהוא עוקב אחר אובייקט הנע מולו
  • רואה דפוסים של שחור ולבן
  • שומע קולות ונראה מרוכז כשהוריו מדברים אליו
  • בוכה כדי להביע את מורת רוחו
  • משמיע קולות גרוניים.

 

בחודש השני

  • מניע את ראשו כשמחזיקים בו בתנוחת ישיבה.
  • עוצמת רפלקס האחיזה שלו מופחתת מעט.
  • מחפש עצמים המתאימים לצלילים אותם הוא שומע.
  • הקריאות שלו הופכות להיות ייחודיות כשהוא מבקש להתריע על מצבים שונים כגון רטיבות, רעב או עייפות.
  • מגיב לקולות מוכרים.
  • מחייך בתגובה לגירויים שונים.

 

בחודש השלישי

  • התינוק מתחיל לשאת משקל חלקי בשתי רגליו כשהוא עומד.
  • מסוגל להחזיק את ראשו במצב ישיבה, אך עדיין מתנדנד קדימה.
  • מסוגל להתרומם תוך הישענות על המפרקים.
  • מחזיק אובייקטים אך אינו מגיע אליהם.
  • מושך בשמיכות ובבגדים.
  • מאתר צליל באמצעות סיבוב הראש והתבוננות לכיוון ממנו מגיע הצליל.
  • צווח, מלהג, מקשקש, צוחק ומגחך.
  • מזהה פרצופים, קולות ואובייקטים.
  • מחייך כשהוא רואה אנשים מוכרים, ועסוק בלשחק איתם.
  • מפגין מודעות למצבים מוזרים.

 

בחודש הרביעי

  • הריר מתחיל
  • התינוק יושב עם תמיכה
  • נושא משקל על הרגליים כשהוא עומד
  • מרים את הראש והחזה ממצב של שכיבה על הבטן
  • מתגלגל מהגב לצד
  • חוקר את סביבתו ומשחק עם הידיים
  • מנסה להגיע אל חפצים
  • תופס אובייקטים בשתי הידיים
  • תיאום עין ויד מתחיל
  • נהנה להתנדנד ונהנה כשמניפים אותו.

 

התפתחות תינוקות 

 

בחודש החמישי

  • מתחילים סימני צמיחת שיניים
  • התינוק מחזיק את ראשו טוב יותר כשהוא יושב
  • מתגלגל מהבטן אל הגב
  • מכניס את רגליו לפיו כשהוא שוכב
  • מכניס אובייקטים לפיו
  • מחייך אל תמונת ראי
  • מתרגז אם לוקחים ממנו צעצוע
  • מלהג עם בני משפחה וזרים
  • מתחיל לגלות את חלקי גופו.

 

בגיל חצי שנה

  • מתרחשות הלעיסה והנשיכה.
  • כשהתינוק שוכב על הבטן, הוא מרים את החזה וחלק מהבטן, כשהוא נשען על הידיים.
  • מרים את ראשו כשמושכים אותו לתנוחת ישיבה.
  • מתגלגל מהגב אל הבטן.
  • תופס חפצים קטנים ומסוגל לשלוט בהם.
  • מחזיק בקבוק.
  • מתאים את גופו כדי לראות אובייקט.
  • מפנה את ראשו מצד לצד ולאחר מכן למעלה או למטה.
  • מעדיף גירויים חזותיים מורכבים יותר.
  • אומר הברות ברורות יותר.
  • מכיר את הוריו.

 

בחודש השביעי

  • התינוק יושב ללא תמיכה ויכול להישען קדימה עם תמיכת שתי ידיו.
  • נושא את מלוא משקל גופו על רגליו.
  • נושא משקל על יד אחת כשהוא שוכב על הבטן.
  • מעביר אובייקטים מיד אחת לשנייה.
  • משחק עם צעצועים על משטחים.
  • מסוגל להתמקד באובייקטים קטנים.
  • מגיב לשמו.
  • מתחיל לפתח מודעות לעומק ומרחב.
  • מפתח העדפות טעם.
  • "מפטפט" כשאחרים מדברים.

 

בחודש השמיני

  • התינוק יושב גם ללא תמיכה.
  • נושא משקל על רגליו ויכול לעמוד כשהוא נאחז ברהיטים.
  • מתאים את יציבתו כדי להגיע אל אובייקט.
  • מרים אובייקטים באמצעות שימוש בכל אצבעות ידיו.
  • מסוגל לשחרר אובייקטים.
  • מגיע לצעצועים הנמצאים מחוץ להישג ידו.
  • מקשיב באופן חלקי למילים מוכרות.
  • מתחיל לבטא הברות כגון "אימא" ו"אבא", אך אינו מייחס משמעות למילים.
  • מבין מילים מסוימות, אך לא תמיד מציית להן.
  • לא אוהב החלפות חיתולים והלבשה.

 

שלבי התפתחות תינוקות

בחודש התשיעי

  • התינוק מתחיל לזחול
  • מושך את עצמו לעמידה מישיבה
  • יושב במשך זמן ממושך
  • עשוי לפתח העדפה לשימוש באחת הידיים
  • משתמש באגודל ואצבע כדי לאסוף חפצים
  • מגיב לפקודות מילוליות פשוטות
  • מפתח עניין מוגבר בהוריו
  • מציב את ידיו מול פניו בתגובה להתרחשויות שונות.

 

בחודש העשירי

  • התינוק עובר משכיבה לתנוחת ישיבה
  • משחזר איזון בקלות בעת הישיבה
  • משתמש ברגל אחת כדי לקחת צעד ממצב של עמידה
  • מבין את המילה "שלום"
  • אומר "אבא" או "אימא" עם משמעות והבנה
  • אומר מילים אחרות כגון "היי", "ביי", "לא", "ללכת"
  • מתחיל לפתח הכרת אובייקטים
  • נהנה להתבונן בתמונות בספרים.

 

בחודש ה-11

  • התינוק הולך כשהוא נאחז ברהיטים או חפצים אחרים
  • מסוגל לשחק במשחק השחלת חפצים
  • מגיע בחזרה כדי לאסוף אובייקט כשהוא יושב
  • חוקר אובייקטים באופן יסודי יותר
  • מגלגל כדור כשמבקשים ממנו
  • מתרגש כשהוא מצליח בביצוע משימה
  • מתוסכל כשאינו מצליח לבצע משימה
  • מניד בראשו ל"לא".

 

בגיל שנה

  • התינוק הולך כשמסייעים לו עם החזקת יד אחת
  • מסוגל לעמוד לבד ולנסות בעצמו את הצעדים הראשונים
  • מתיישב מעמידה ללא עזרה
  • מנסה לבנות מגדלים מצעצועים אך עלול להיכשל
  • הופך דפים בספר
  • מניע אובייקטים במהירות
  • אומר יותר מילים מאשר "אימא" או "אבא"
  • מבין את המשמעות של חלק מהמילים
  • חוזר על אותן מילים שוב ושוב
  • מחקה קולות, כגון צלילים של כלבים וחתולים
  • מזהה עצמים לפי שם
  • מבין פקודות מילוליות פשוטות
  • מפגין חיבה
  • מפגין עצמאות בסביבתו
  • נצמד להוריו במצבים מוזרים
  • מחפש אחר אובייקטים במקום בו הם נראו בפעם האחרונה.

 

 

 

 

x
x