הכתבות שלנו

פעוטות ומחשבים במאה ה-21

 

היום, כשהמחשב מצוי כמעט בכל בית, ומושך את תשומת לב הילד הרואה את בני המשפחה מפעילים אותו, כדאי לרתום את סקרנותו הטבעית של הילד לחקירה באמצעות מדיה זו. מהם מאפייני הגיל הרך, וכיצד הם משתלבים במקלדת ובתוכנות של "קומפי", אילו צרכים ילדיים הם משרתים, וכיצד ניתן לרתום אותם בצורה נבונה עבור הילדים והוריהם? כל הפרטים בכתבה הבאה.

מאפייני התינוק וזיקתם לשימוש במחשב

תינוקות מתמודדים עם משימה של פענוח העולם והבנתו. מרגע לידתם תינוקות מוצפים בזרם של מידע, גרייה חושית (STIMULATION), התנסויות ואינטראקציות. הורים עושים עבור ילדיהם תהליך של ויסות, חשיפה או מניעת גרייה עודפת, ומתן משמעות לגירויים אלו. במהלך שנת החיים הראשונה חוש הראייה משתכלל, והיכולות המוטוריות המתפתחות של התינוק מאפשרות יותר ניידות, וחקירה אקטיבית יותר של העולם. בהגיעם לגיל שנה מרבית התינוקות מסוגלים להתמודד עם הצפת המידע, פוסעים במידה זו או אחרת של עצמאות, ומפגינים הבנה מילולית גבוהה מכפי יכולת ההבעה המילולית שלהם.

תינוקות עוסקים בצפייה במבוגרים סביבם. אין זה מפתיע שחלקם מוצאים את עצמם נמשכים אל המחשב בבית, שם הם רואים את הוריהם ולעיתים את אחיהם הגדולים מבלים פרק זמן משמעותי. המחשב הביתי הוא נתון קיים, בין שאר המכשירים הביתיים אליהם נולדים ילדינו. אין פלא כי תינוקות ופעוטות מגלים סקרנות ועניין במחשב. זהו הנתון הראשון בייחס להחלטה אם להציג את המחשב לילדים: הבעת עניין ומשיכה בהפעלת המחשב הם עדות שנכון יהיה להציע לילדיכם התנסות כזו.

ילדים מחקים את התנהגויות הזולת כחלק מהתפתחותם, והעמדות כלפי המחשב נובעות מהצורך ללמוד מתוך חיקוי. דרך החיקוי הפעוט מתנסה ומרחיב את טווח יכולותיו.אחת הדרכים שיכולים הורים לאמץ בניסיון לכוון טוב יותר את הפעוטות היא לנסות בעצמם את מה שישמש את ילדיהם. היכרות מוקדמת עם התוכנה מאפשרת להבין מה היתרונות והחסרונות שלה עבור הפעוט או הפעוטה הפרטית שלכם, לצפות מראש קשיים או מיומנויות שנדרשות לצורך ההפעלה, וכן לבדוק על סמך ההיכרות הקודמת מה עשוי להיות מוקד משיכה משמעותי בתוכנה.

 

השימוש היעיל בקומפי וכיצד היא מותאמת לענות על צרכי הפעוט

"קומפי" מהווה אמצעי תיווך בין צרכי הילדים לחקור ולהתנסות ובין הממשק והיישומים המקובלים בשוק כפי שהותאמו למבוגרים. המקלדת הייחודית, הבנויה באופן שמאפשר לפעוטות להפעילה בצורה נוחה, והתוכנות, המאפשרות התנסות בסביבה חופשית מתסכולים מופרזים, משתלבים בתפיסה של המחשב כמותאם לכישורי הילדים. בדרך זו יכול הילד לקחת חלק אקטיבי, משפיע ומנתב את מהלך משחקו – כל ילד יוצר לעצמו את העולם שלו.


מקלדת קומפי
 

תוכנת "קומפי" מתבססת על הצורך של ילדים להתמודד עם אתגרים, למצוא את הדרכים לצמוח ולהתפתח. הגדילה האנושית מוזנת מחוויות של תסכולים אופטימליים, (אתגרים שדורשים מאמץ והשקעה, אך עדיין אפשריים). דמיינו לעצמכם ילדה המנסה להגיע אל מדף משחקים שנמצא מעט מעל גובהה. היא נמתחת כל כולה, מושיטה יד, נעמדת על קצות האצבעות, ולבסוף מגיעה אל הצעצוע הנכסף. זה אולי דורש זמן ומאמץ, אך אילולא התנסתה במאמץ הכרוך לא היתה חשה מידה רבה כזו של סיפוק ותחושת הישג. היכולת, להגביר  את מידת הקושי בצורה הדרגתית ולהאריך את טווח הקשב באיטיות מאפשרת הצבה הולמת של אתגרים בפני הפעוטות.

האתגר צריך להיות כמובן מותאם ליכולות של ילדים: הצבעוניות והגדלים תואמים את רמת התפיסה החזותית של הילד. כדאי לערוך בדיקות מקדימות כדי לוודא שהתכנים הולמים, מרתקים ומספקים, שיש אלמנטים מוזיקליים, אפקטים קוליים, ועוד המתאימים לילדכם. "קומפי" יצרה התאמה של התכנים לגילאים ושלבי ההתפתחות שונים, בגיבוי צוותים מקצועיים הכוללים פסיכולוגים שלקחו חלק בהפקת התוכנות, והן בקיום תצפיות בילדים המפעילים את המקלדת. קומפי הגדילה לעשות שיצרה טבלה מסודרת שמדריכה את ההורים איך לבחור את התוכנה הנכונה שלוקחת בחשבון הן את גיל הילד והן תחומי העניין והשלב התפתחותי בו הוא מצוי. כמובן שהאחריות על הבחירה הנכונה של תוכנה הכי מתאימה לילד היא עדין בידי ההורה, אך קומפי מספקת להם את כל הכלים לעשות זאת בקלות . קיימת שונות רבה בין ילדים, וההורים צריכים להתחשב בנתונים האישיים של ילדם, ולהתאים להם את התוכנות. ההמלצה המקובלת היא להתחיל את ההתנסות במחשב סביב גיל שנה. לא כדאי להציב אתגרים מתסכלים מידי, וחשוב לבדוק שהתוכנה מותאמת לגיל הפעוטות. הידע בפסיכולוגיה התפתחותית מתרחב כל הזמן, ומידע זה מוטמע לתוך העשייה של "קומפי".

העיקרון עליו מתבססת החוויה בתוכנת "קומפי" הוא להתחבר למנוע הטבעי המצוי בכל ילד וילדה, לסקרנות שלהם. הנטייה לחקור את העולם, לנהוג כמדענים צעירים שמתנסים ומנסים מוכרת בוודאי לכל מי שראה כיצד ילדים ניגשים למחשב – הם נהנים לנסות, ללא חשש או עכבות, לבדוק מה המשוב המתקבל, וכיצד הם יכולים לייצר שנית אותה תגובה. דווקא הוריהם עשויים לחוש לעיתים יראת כבוד, רתיעה והססנות. בהבדל הזה טמון יתרון נוסף של המחשב – הוא עשוי ללמד אותנו משהו על עצמנו ועל ילדינו, על הנכונות להתנסות בחוויה לא מוכרת וחדשה.

 

תפקיד ההורים בהפעלת קומפי


גם אם נדמה להורים לפעמים שהם הזרים בטריטוריה בה ילדיהם חשים כדג במים והם מיותרים שם חשוב וחיוני להישאר יחד, להתלוות לתהליך, להיות שותפים בחוויה מול המחשב. כאן פועל עקרון חיוני נוסף בהתפתחות העצמי של ילדים, היכולת להיות יחד עם, ולקבל מדמות משמעותית משוב חיובי, מתפעל, מעודד. רצוי מאד שההורים לא יסתפקו במשוב הכלול בתוכנות השונות (בצלילים, במילים, ובעוד אמצעים למתן משוב חיובי לילדים) משמעותי ככל שהוא. הערך של העין המלווה של ההורה משמעותי יותר מכל חיזוק שיינתן לילדים, בין אם מצד מבוגרים אחרים, בני גילם, או תוכנת מחשב. לכן חשוב גם שההורים יראו את המחשב כעוד דרך לבילוי משותף, להתנסות בגובה העיניים של מבוגר-ילד.
 
בגלל החשיבות של  המשחק להתפתחות ילדים רצוי לשמור על חוויה של הנאה וחדוות משחק ולא להגזים בהדגשת יתר מצד ההורים על נושא הלמידה. ילדים לומדים בצורה הטובה ביותר מתוך משחק.  הוראה נוקשה של ידע עשויה לגרום להם לא להיענות, לצמצם את הסקרנות הטבעית שלהם, ולסגת. גם עבורכם התוכנה היא הזדמנות להנאה משותפת, לא עוד מטלה הורית שיש לבצע. צבירה של התנסויות טובות באינטראקציות עם הדמויות המשמעותיות ביותר חשובות ללמידה בשלבי חיים מאוחרים יותר. זו גם אחת הסיבות שכדאי להציב גבולות למידת השימוש במחשב, ולקצוב לכך זמנים. ילדים זקוקים למגוון של התנסויות, לפעילות פיזית במרחב ובאוויר החופשי, למפגשים עם עוד דמויות, להתנסויות שונות ליד שולחן ובעבודות יצירה. המחשב ו"קומפי" הם עוד נדבך חשוב, אך אין להפכם למוקד יחיד בחיי הפעוטות. זו הסיבה להדגשה של פעילויות משלימות בסביבות נוספות שניתנת בתוכנות הרבות של "קומפי".  הילדים והוריהם מקבלים גם הצעות באמצעות טבלת ההתפתחות של "קומפי" באשר לפעילויות "חוץ מסך" שונות המתקשרות לתכני התוכנות האהובות על הילדים.

 
פיתוח כישורים ותחומי טיפוח נוספים

טיפוח הכישורים בתחום המוטורי-חזותי המותאם לגיל מצוי גם בתוכנות ברמות השונות וגם במקלדת הייחודית. תיאום עין-יד הנרכש באמצעות הלחיצה על האיקונים הברורים שבמיקלדת, מחזקות נדבך התפתחותי משמעותי נוסף. הבטחון העצמי של הפעוטות נרכש בתחילה בעיקר בתחושת הבטחון בגוף, וביכולת לשלוט בגוף לשם השגת המטרות בעולם. חיזוק המסוגלות הגופנית הוא ראשית לכל עבודה של חיזוק הביטחון העצמי בגיל הרך.
 
ההתפתחות הקוגנטיבית של ילדים בגיל הרך מהירה ונתונה להתרשמות מהסביבה. טיפוח והעשרה בגיל זה הם בדרך כלל משמעותיים יותר מאלו הניתנים בגיל מאוחר יותר. ל"קומפי" תוכנות הפונות למגוון רחב של התנסויות, תחומי ידע, והמשגות המבוססות על ידע פסיכולוגי-התפתחותי על החשיבה והקוגניציה. בעיקר משמעותית בגיל הרך החשיפה לשפה דבורה, לעושר מילולי, בשירים, בסיפורים, בשיחה. אלו אלמנטים שמקבלים עידוד ב"קומפי", וההורים מוזמנים להוסיף להם נדבך בשיחה לאחר המשחק על התכנים שחוו הילדים. בנוסף, האפשרות להתנסות במגוון שפות שונות, להיחשף לשפה נוספת, זמינה ופשוטה. חשיפה כזו משמעותית במיוחד לילדים הגדלים בסביבה דו לשונית, למשל, ילדים החיים בחו"ל ונמצאים במסגרות דוברות שפה אחרת, או ילדים שמשפחתם לקראת מעבר לארץ אחרת. המשחק והצבעוניות המלווים את הלמידה הופכים אותה חוויה מושכת ונעימה.

כל הקווים המנחים שמנינו מוליכים אל מטרת על אחת: בניית תחושת ערך עצמי, תחושת בטחון ומסוגלות בהתמודדות עם העולם, על כל היבטיו. בתוכנות גם מוטמעים מרכיבים שונים המהותיים לטיפוח האינטליגנציה הרגשית – ילדים מתבקשים לפעול מתוך הזדהות עם הזולת, צרכיו ומצוקותיו. התוכנות מביאות התנסויות רגשיות לצד התכנים הלימודיים, ומיועדות לפתח הבנה של טווח הרגשות ויכולת המללה של תחושות ומצבים בין אישיים. ילדים שחוו עצמם כמסוגלים, שחשו הזדהות עם דמות אידיאלית קרובה להם, שחוו התבוננות מלווה ומתפעלת מצד דמויות כאלו יגדלו לפתח עצמי בריא, שלם, גמיש ומתרחב. ההיבט הרגשי מהווה את התשתית המשמעותית ביותר ללמידה אינטלקטואלית – האינטליגנציה הרגשית כידוע היום, היא האחראית לבסס הצלחה ולמידה במידה רבה לא פחות מכפי שעושה זו האינטליגנציה הקלאסית, זו הנמדדת במבחנים. טפחו את היכולת הרגשית והבין אישית של ילדיכם, וזיכרו שאין דרך אחת, לכן עליכם למצוא את הדרך המתאימה לכם ולילדכם.

לסיכום, הצגנו בפניכם כמה דפוסי התנהגות אופיננים לפעוטות ואת הצרכים הקוגניטיביים והרגשיים שלהם. הסברנו כי מקלדת קומפי והתוכנות הכלולות בה מאפשרות לטפח את כישורי הפעוט בתחומים שונים.  הצגנו איך שלושת ה   Curiosity, Challenge & Confidence C- כפי שמוגדרים ב- ( Comfy's 3c Developmental cycle) באים לידי ביטויבתפעול קומפי:

1. סקרנותו של הפעוט, אחת התכונות האופיניות לו ביותר. סקרנות זו מגבירה את המוטיבציה שלו למשחק ואת העניין בחקירת העולם סביבו.

 2. השימוש בקומפי , מקלדת והתוכנות מוצגות לילדים כאתגר – המשימות השונות מושכות, מעוררות עניין מציבות מידה של קושי שאפשר להתמודד עמו.

3. התוצאה, פיתוח הביטחון העצמיוגם טיפוח תחושת היכולת והמסוגלות שחש הפעוט המתמודד עם המשימה. בצורה זו מופעל מעגל קסמים חיובי. תחושת הבטחון מלבה את הסקרנות ועמה מתעורר הרצון להתמודד עם האתגר הבא וכך ממשיך המעגל החיובי כשהפעוט צובר חוויות חיוביות ומשכלל כישורים שונים.

נסיים בדגש ששמנו על חשיבות מעורבות ההורים בתהליך תוך הבהרה שגם בדברים טובים לא כדאי להפריז וכדאי לגוון את העסקת הילד בפעולות שונות ולא להסתפק בהפעלת המחשב בלבד.
 

מחברת המאמר: אורית גודקאר, פסיכולוגית חינוכית בכירה, מטפלת בהורים וילדים, דוקטורנטית ללימודי מגדר, עוסקת באימהות, קהילות וירטואליות, תרבות וירטואלית, מנהלת פורטל "פסיכולוגיה עברית"  ומטעם קומפי מקלדת אינטראקטיבית לפעוטות 03-6446168

בהנחייתו של פרופסור עמירם רביב הוא פסיכולוג חינוכי וקליני, מרצה בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. כיהן כראש החוג לפסיכולוגיה וכראש המגמה הקלינית של הילד. שימש כפסיכולוג ראשי בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך. עוסק מזה עשרות שנים בכתיבת חומרי הדרכה להורים, בייעוץ לטיפוח והעשרה קוגניטיבית ורגשית באמצעות ספרות ילדים.
 

קומפי – מקלדת אינטראקטיבית לפעוטות 03-6446168


x
x