הכתבות שלנו

הריון ועלייה במשקל

 

כמה מומלץ לעלות בהריון?



בחברה שלנו שמעודדת רזון בצורה מוגזמת, הרבה נשים בהריון מרגישות שסוף סוף, יש להן אישור  לאכול כמה שמתחשק, מבלי  להשפט לחומרה.  הבעיה שהאכילה העודפת גם לה יש השלכות הן על בריאות העובר והן על בריאות האם, ואף אחת לא באמת רוצה להשאר עם עודפים רבים אחרי הלידה. גם הקיצוניות השניה של הקפדה יתרה מידי ועליה מועטה מידי במשקל  בעלת השלכות שליליות. איך כמה ולמה- כל התשובות במאמר הבא.

כמה צריך באמת לעלות בהריון?



עליה מותאמת במשקל מסייעת מאוד להריון ולידה נטולי סיבוכים. כמובן חלק מהמשקל נובע ממשקל התינוק, השליה, צבירה של נוזלים ועוד, וחלק נובע גם מעליה במסת השומן.  50% מהנשים עולות מעל למשקל מהמומלץ להן. עקב המודעות ההולכת והגוברת של השפעות  השליליות של ההשמנה, ההמלצות עודכנו לאחרונה ומומלצת עליה קטנה יותר מבעבר.

העליה במשקל המתאימה לכל אישה נובעת ממשקלה ההתחלתי. כאשר נשים בעודף משקל צריכות לעלות מעט יחסית בעוד שנשים בתת משקל צריכות לעלות יותר במשקל.
כדי לדעת כמה  כל אישה אמורה לעלות במשקל יש לחשב את ה BMI (מדד מסת גוף) בו האם החלה את ההריון. חישוב ה -BMI נעשה באופן הבא: משקל (בק"ג) חלקי הגובה (במטר) בריבוע.
הערך שמייצג משקל תקין נע בן 18.5 ל 24.9.
במידה והתחלת  את ההריון בתת משקל, כלומר משקל הנמוך מBMI 18.5, עלייך לעלות 12.5-18 ק"ג.


בשליש הראשון יכולה להיות אפילו ירידה במשקל עקב הבחילות וההקאות. עליה מומלצת היא עד 2 ק"ג.


החל מהשליש השני, קצב העליה צריך להיות  כ-500 גרם לשבוע.
במידה והתחלת את ההריון במשקל תקין, כלומר בBMI של 18.5- 24.9, ההמלצה לעליה במשקל היא 11.5-16 ק"ג. החל מהשליש השני, קצב העליה צריך להיות  כ-400 גרם לשבוע.
במידה והתחלת את ההריון בעודף משקל, כלומר BMI 25-29.9, ההמלצה לעליה במשקל עבורך היא 7-11.5, החל מהשליש השני, קצב העליה צריך להיות 200-300 גרם לשבוע
במידה והתחלת את ההריון בBMI  גבוה מ30, עלייך לעלות 5-9 ק"ג. החל מהשליש השני, קצב העליה צריך להיות כ-200  גרם לשבוע


 עלייה במשקל בהריון

השפעת המשקל על האם והתינוק


עודף משקל לפני ההריון קשור לירידה בפוריות ובקשיים לכניסה להריון, לכן מומלץ לנסות לרדת במשקל עוד לפני הכניסה להריון במידה ויש עודף. חשוב לעשות זאת בהדרכה ובצורה מאוזנת כדי לא להתחיל את ההריון עם חסרים תזונתיים. דיאטת כסאח היא לא הפתרון במקרה הזה ( או בכלל), אלא  תפריט מאוזן שמכיל את כל קבוצות המזון ומעודד ירידה איטית ומאוזנת במשקל.
כניסה להריון במצב של עודף ממשקל או השמנה, או עליה גדולה מידי במשקל בהריון טומנת בחובה סיכון יתר לעובר ולאם. עליה חדה מידי במשקל מוגדרת  כעליה של מעל ל 3 ק"ג בחודש.עבור האם, גדל הסיכון לסוכרת הריונית פי 2, בנוסף יש סיכון מוגבר לפתח יתר לחץ דם, רעלת הריון, סיבוכים בלידה, קושי במתן אפידורל, לידה ארוכה. וכמובן עודף משקל אחר הלידה, עם כל השלכותיו הבריאותיות . ההשפעות על התינוק הן גם משמעותיות: סיכוי גבוה למשקל לידה גבוה מידי, סיכון גבוה לבעיות התפתחותיות, סיבוכים בלידה (לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי), וגם החשיפה הגבוהה  להורמונים שנובעים מההשמנה עלולה לעודד השמנה בבגרות.נכון, זה נשמע מפחיד, אבל חשוב לדעת את הסיכונים הבריאותיים, ולפעול בהתאם.

במידה ויש עליה גדולה מידי במשקל, מומלץ להגביר את המודעות לנושא התזונה ולאכול בצורה מסודרת ומאוזנת.  לכלול הרבה ירקות בתפריט, דגנים מלאים, לזהות את המאכלים המשביעים  יותר ולצרוך אותם יותר, ניתן להעזר ברישום אכילה שגם הוא מסייע להגביר את המודעות. מומלץ להוציא מהבית פיתויים מיותרים ואוכל עשיר בקלוריות כמו מזון מטוגן או מוקרם, שתיה מתוקה, מאפים עתירי קלוריות, וחבילות גדולות של חטיפים ושוקולדים. בהדרגה כדאי לשלב פעילות גופנית מתונה כמו הליכות.
דיאטת הרזייה בזמן הריון אפשרית במקרים מסויימים אך חייבת להעשות בפיקוח רפואי צמוד, ובליווי דיאטנית. הסיבה היא שאכילה מעטה מידי  ולא נכונה עלולה לגרום לחסרים תזונתיים לאם ולעובר, ולקטונים בדם ובשתן.

גם עליה מועטה מידי במשקל לא מומלצת. מחקרים הראו שעליה מועטה מידי במשקל קשורה למשקל  לידה נמוך של התינוק, שקשור לעליה  סיכון למומים  ולסיכוי גבוה יותר להשמנה ומחלות כרוניות בבגרות. בנוסף קיים סיכון מוגבר ללידה מוקדמת, וסיכון גבוה למחסורים תזונתיים אצל האם. עליה  לא מספקת מוגדרת כעליה הנמוכה מ1 ק"ג בחודש החל מהטרימסטר השני והלאה.
במידה וזה המצב מומלץ להוסיף יותר ארוחות מאוזנות ולבחור במזונות בריאים אך עתירים באנרגיה למשל פירות יבשים, אגוזים, טחינה, אבוקדו ושמן זית. מומלץץ לא להעשיר את התזונה במזונות עתירי קלוריות שאינם בריאים ומכילים כמויות גדולות של  סוכרים ושומנים רווים.

מה לעשות אחרת?
המעקב אחר המשקל חשוב. אין מה להלחץ, אלא לעשות את ההתאמות התזונתיות.ההמלצות הן כלליות, וחשובה התאמה אישית לכל אישה, לתזונה שלה ולפי הגוף שלה, לכן אם אין שיפור מומלץ לפנות לדיאטנית לייעוץ ומעקב תזונתי כדי לשפר את המצב ולוודא שהתזונה מאוזנת ומכילה את כל בדרישות עבורך ועבור התינוק.

מאת: סיגלית פז, היא דיאטנית קלינית, מומחית בתזונה להריון ולאחר הלידה

x
x