ההבדל בין מוטוריקה עדינה למוטוריקה גסה
מוטוריקה גסה
המוטוריקה הגסה היא הבסיס לכל התפקודים שלנו בשנות חיינו.
המוטוריקה הגסה מתפתחת כאשר מתקיימים מספר תנאים: קיים מתח שרירים תקין (טונוס נורמאלי), קיים כוח שרירים תקין (יכולת לתפקד כנגד כוחות הפועלים) קיים טווח תנועה מלא במפרקים, קיימת מערכת חושים תקינה וקיימת קוגניציה תקינה. וכמובן שיש גם צורך בתנאים אופטימליים למיצוי של כל המערכות הגופניות כדי שהמוטוריקה הגסה תתפתח כראוי. כך שנראה כאילו יש לעבוד מאוד קשה על מנת שהכל יתקיים במקביל ונקבל ילדים מפותחים ומתפקדים (ומאושרים) ובסה"כ, מדובר ב"נס", אך האמת היא, שכשנולד ילד תקין הוא בד"כ יתפתח כראוי!
ההתפתחות המוטורית בנויה מרצף התפתחותי מאורגן להפליא. המיומנויות המורכבות שמתפתחות על בסיס ההתפתחות של המוטוריקה הגסה הן מה שאנו קוראים "מוטוריקה עדינה". המוטוריקה הגסה היא הבסיס. המוטוריקה העדינה היא "טיונינג" של המוטוריקה.
לפיכך ככל שהתינוק קטן יותר לא נוכל לעשות אבחנה בין מוטוריקה גסה לעדינה אך ככל שהילד גדל אנו יכולים להבין כיצד הבסיס של המוטוריקה הגסה מאפשר התפתחות של ה"עדינה". לדוגמא, כבר בגיל חמישה-שישה חודשים לערך, הבסיס של מוטוריקה גסה יהיה למשל היכולת לשכב על הבטן (SUPINE ) שליטת ראש במרכז, יכולת להרים ראש בהמשך לגוו, לשאת משקל על הידיים ביישור מרפקים כשכפות הידיים פתוחות, והמוטוריקה העדינה היא הושטת יד לעבר צעצוע, תפיסת החפץ בכל כף היד .
או בגיל יותר מאוחר, בערך בגיל 15 חודשים, במוטוריקה הגסה, הילד מעדיף הליכה כאמצעי תנועה עיקרי, הולך מעט בעצמו כשהוא מקבע את עצמו בחגורה העליונה (כתפיים מורמות הידיים ב high guard), יכול להחזיק בידיו של מבוגר ולקפוץ, לעיתים קרובות נופל , מתקשה לשמור על שווי משקל התנוחה וורטיקלית, ובמוטוריקה העדינה, הילד זורק כדור עדיין ללא מטרה מכוונת, בונה מגדל מ 2 קוביות, משחרר במדויק חפצים קטנטנים לתוך כלי קטן.
בעיקרון, המוטוריקה הגסה "אחראית" לפיתוח גוו (גב+בטן ובית חזה) יציב גמיש שיכול לפעול בכל מישורי התנועה בעל שיווי משקל, ובכך להוות בסיס איתן לפעילות הגפיים, המוטוריקה העדינה, כך שביחד המוטוריקה הגסה והעדינה מאפשרות תנועה זורמת אלגנטית מותאמת ומתוזמנת ע"פ הצרכים המשתנים של הגוף בסביבה בכל רגע נתון, תוך שימוש בקצוות המרוחקים של הגוף (למשל כפות הידיים) בצורה המייטבית והנדרשת (כתיבה, גזירה, אחיזה חזקה או חלשה על פי הצורך).
המנגנון המקשר בין המוטוריקה הגסה והעדינה
המנגנון הוא מערכת העצבים המרכזית והפריפרית וכל מה שציינתי קודם.
אך יש גם להדגיש את חשיבותה של ההתנסות במרחב כגורם משמעותי בהתפתחות של שתי המערכות. תינוק חייב לתרגל את המיומנויות ויש לאפשר לו תנאים מתאימים להתפתחותו. למשל לילד שיש לו הרבה התנסות במרחב והוא מפתח מוטוריקה גסה טובה גוו תקין וחגורת כתפיים חזקה, עדיין לא בטוח שתהיה לו הצלחה בגזירה במספריים (למשל), אם הוא לא מתפתח בתרבות הדורשת ממנו מיומנות גזירה במספריים (למשל בשבט באפריקה) ומתנסה בכך הוא מן הסתם לא ידע לבצע זאת, כלומר חשוב לחשוף את הילד למיומנויות אותן אנו רוצים שירכוש. יש חשיבות גם לתרגול של המוטוריקה ולא רק לתשתית הגופנית התקינה.
טיפים לפיתוח מוטוריקה גסה מינקות ועד גיל שלוש
* יש לזכור כי לכל תינוק קצב למידה שונה והתפתחות שונה ויש לאפשר לתינוק תנאים טובים להתפתחותו.
* יש להשכיב תינוקות במהלך שעות הערנות של ההורים בכל התנוחות כולל שכיבה על הבטן וזאת כשהן בקרבת ההורים ותחת השגחתם.
* יש לתת לתינוקות חפצים בטוחים במרקמים שונים ולאפשר להם לאחוז אותם ולהכניסם לפה. התינוק לומד דרך מישוש ותחושה. בתחילת החיים הפה הוא איבר החישה החשוב ביותר עבור התינוק.
* יש לדבר אל התינוקות לעודד אותם להגיב לקולות אנושיים ולמראות שונים, זה אומר בפרוש לא להשכיב אותם מול מסך הטלוויזיה למשך שעות עם קלטות שונות (תהינה טובות ככל שתהיינה), הן אינן תחליף לקול האם, האב, האחים או המטפלת, והן אינן מגרות תינוקות לגעת לחוש ולהגיב.
* יש להשכיב ילדים על משטח מרופד או שטיח או מזרון דק עם מספר מועט של צעצועים, ולאפשר להם תנועה. אל תציפו את התינוק בגירויים אין ספור, הוא יפסיק להגיב אליהם ובמילא יש לכל תינוק 2-4 צעצועים המועדפים עליו בכל שלב התפתחותי.
* בגיל היותר בוגר עם רכישת הליכה עצמאית, השתדלו לצאת להליכה קצרה עם הפעוט, ושלבו הליכה גם על דשא, חול, שפת ים ועוד. חשיפה למשטחים בעלי אופי משתנה מאתגרות את התפתחות שיווי המשקל ומשפרות את המיומנויות המוטוריות.
* גם כשיש בבניין מעלית, עצרו קומה אחת לפני הקומה שלכם, וטפסו עם הילדים במדרגות, וכך עשו גם בירידה. האימון הזה חשוב ללמידה המוטורית, לפיתוח כוח שרירים. בעידן המודרני הילד כמעט ולא נחשף למדרגות ואינו לומד את המיומנות בשלב ההתפתחותי הנדרש.
* צאו לגינת המשחקים ואפשרו לילדכם לעלות, לרדת, להתנדנד, לשחק בחול. מידי פעם החליפו את גינת המשחקים. הילד ילמד בכל מקום מיומנויות חדשות.
* שחקו עם הילדים בכדור. גם במסירות וגם בבעיטות. המציאו את "המשחקים שלכם", תנו לילד לקבוע חלק מהחוקים ולקחת חלק בתיכנון המשחק.
* בימי החורף בבית, צרו לילד רצף של פעילויות מוטוריות . קנו לכם כמה חישוקים בקוטר המתאים לגילו של הילד. שחקו בקפיצות, "קלאס", ועוד תרגלו מונחים כמו קפיצה קדימה/אחורה, פנימה/החוצה ,קפיצות ברצף, הליכת "אצבעות"/עקבים ועוד ועוד.
* רשמו את הילד לחוג מוטורי. הילד יתרגל בנוסף למוטוריקה הגסה את המיומנויות החברתיות וישכלל את יכולתו ללמידה מוטורית. כל ילד צריך למצוא את התחום המוטורי המתאים לו (שחיה, ג'ודו, כדורסל, כדורגל, גלגיליות וכד') התחזוקה הגופנית המוטורית חשובה לא פחות מחוג אנגלית, חוג טבע או חוג מדענים צעירים.
מאת: תמי ברנר גזית, פיזיותרפיסטית התפתחותית מומחית לגיל הרך